
Ziua de 25 mai 2015 a reprezentat un eveniment de rezonanță istorică pentru orașul Liverpool, situat în Nord-Vestul Angliei. Odată cu cea de-a 175-a aniversare a uneia dintre cele mai faimoase și exclusiviste companii maritime din lume, Cunard, cele trei ambarcațiuni de croazieră deținute au navigat împreună pe râul Mersey pentru a saluta orașul natal al organizației.
Festivitatea a fost numită sugestiv „3 Queens” (n.r.: „3 Regine”) de la numele purtate de către cele 3 nave, Regina Victoria, Regina Maria 2 și Regina Elisabeta. Acest eveniment face parte dintr-un program de 7 săptămâni, numit „Un oraș magnific”, creat pentru a celebra istoria maritimă și legăturile transatlantice ale orașului Liverpool, recunoscute la nivel internațional. Festivalul va mai conține numeroase concerte și activități și se va încheia cu voiajul navei Regina Maria 2 care va sărbatori și recrea prima cursă transatlanica a navei istorice Britannia de la Liverpool la Halifax și, apoi, Boston în iulie 1840.
Reprezentația de luni, 25 mai 2015, a culminat cu cele trei ambarcațiuni din flota Cunard aliniate de-a lungul râului Mersey, la doar 130 metri depărtare, acompaniate de acrobațiile avioanelor forțelor aeriene regale, „Săgețile Roșii”. Acest eveniment, unic în istoria maritimă a orașului, va dăinui veșnic în amintirea tuturor celor prezenți, atrăgând, din estimările organizatorilor, peste un milion și jumătate de oameni.
Cunard – eleganță fără vârstă
Pionieră a transportului maritim, compania Cunard a fost fondată în 1839, în Liverpool, de către omul de afaceri canadian, Samuel Cunard, care a obținut primul contract de livrare al poștei, transatlantic. De atunci, compania s-a dezvoltat rapid, atrăgând pasageri în cursele sale și, după doar 30 de ani, conținea 46 de ambarcațiuni în flota sa, angajând peste 11000 de oameni. Se spune că toți locuitorii orașului Liverpool fie lucrau, fie cunoșteau pe cineva care lucrează pentru Cunard. Orașul a continuat să fie centrul activității companiei până în 1967, cand aceasta și-a mutat sediul la Southampton, datorită poziției mai favorabile și accesibile a portului.

Încă de la început, compania a fost recunoscută pentru prioritatea ridicată acordată securității. Deși condițiile de călătorie nu aveau standarde înalte, pasagerii erau convinși că vor ajunge în siguranță la destinație. Acest blazon s-a păstrat și dupa 175 de ani de la înființare, compania nefiind vreodată responsabilă pentru pierderea niciunei vieți.
Charles Dickens însuși nu s-a declarat un pasager mulțumit de nivelul condițiilor oferite pe nava Britannia în 1842, într-o călătorie de la Liverpool la Boston. Acesta descrie întâmplările și experiențele sale la bordul ambarcațiunii în jurnalul său de călătorie, ‘”Note Americane” („American Notes”), menționand și prețul biletului de 20 de lire sterline și 9 șilingi, echivalentul a mai mult de 1600 de lire sterline în zilele noastre.
Britannia avea o mărime rezonabilă pentru acele timpuri, dar această industrie a evoluat rapid de-a lungul timpului, în corcondanță cu inovațiile în tehnologie, de la simple vapoare cu aburi până la palate plutitoare, hoteluri grandioase și adevărate orașe. Astfel, în ziua de astăzi, Britannia ar încăpea cu ușurință în restaurantul principal al ambarcațiunii Regina Maria 2.
Acesta din urmă este vasul emblematic al companiei, fiind cea mai mare ambarcațiune de pasageri în anul în care a intrat în serviciu, 2004, costând peste 550 milioane de lire sterline. Mai mult, Regina Maria 2 este singurul vapor transatlantic în adevăratul sens al cuvântului și cel mai rapid vas de pasageri, rămas în serviciu. Aceste ambarcațiuni sunt diferite față de un vapor normal de croazieră, fiind construite mai puternice pentru a naviga ape adânci între Europe și America de Nord.
De-a lungul istoriei, numeroase evenimente au influențat și dezvoltat compania. Aceasta a avut un rol important în salvarea supraviețuirilor în urma scufundării Titanicului din 1912, datorită vasului Carpathia care se afla în apropiere. Mai mult, navele Cunard au participat în cele două Razboaie Mondiale ca mijloace de a transporta trupele, cu ambarcațiunea Regina Maria păstrând recordul pentru cei mai mulți pasageri la bord, cu 16500. Prin urmare, Winston Churchill a afirmat ca al Doilea Razboi Mondial a fost scurtat cu cel puțin un an datorită implicării Cunard.

Croaziera, un nou trend printre alegerile turiștilor
Datorită numeroaselor inovații în tehnologie, dar și a multitudinii de alegeri la îndemână turiștilor, aceștia încep să își caute propria identitate în vacanțele pe care le aleg, mai mult decât simpla oportunitate de relaxare. În acest fel, industria companiilor de croazieră devine segmentul cu cea mai importantă creștere dintre toate domeniile de activitate cuprinse de turism.
Pentru acest tip de vacanță, turiștii au la dispoziție multiple posibilități în functie de buget, destinație și durată. Principalele companii ce domină acest sector sunt Carnival, cu o flotă de aproximativ 100 vase, cuprinzând aproape jumătate din întregul market, Cunard, care se diferențiază printr-un serviciu de o calitate foarte înaltă și Royal Caribbean, companie care deține cele mai mari ambarcațiuni ce pot acomoda până la 6000 de turiști per sejur.
Principalele destinații oferite cuprind Marea Mediterană, Scandinavia, Țările Baltice, Caraibe, America de Sud, Australia și Noua Zeelanda. Totuși, datorită dezvoltării rapide a acestui tip de vacanță, noi destinații au apărut printre preferințele turiștilor, printre care India, Sud-Estul Asiei, Africa, coasta de vest a Americii de Nord pân[ în Alaska sau chiar Orientul Mijlociu.
Prețul unei astfel de vacanțe depinde foarte mult în funcție de distanța parcursă, destinațiile alese și durată. În acest fel, un sejur de 8 zile pe Mediterană poate începe de la 700 €, 8 zile în Caraibe de la 1200 €, pe cand o trecere transatlantică de 7 zile Cunard, la bordul Reginei Maria 2, începe de la 2200 €.
Theodor Oanță – Colaborator News Diaspora