Ceva e putred în evaluare

0 0
Read Time:2 Minute, 22 Second

Sursa: www.ziuanews.roZilele trecute îmi puneam problema corectitudinii şi obiectivităţii evaluării la proba de limba română a examenului de bacalaureat. Ieri au fost afişate rezultatele finale ale Evaluarii Naţionale şi mi-am permis să fac o analiză a acestora, la nivelul judeţului Mehedinţi. Am constatat că au fost multe contestaţii la limba română şi că majoritatea au dat câştig de cauză elevilor. Uneori, notele acordate după soluţionarea contestaţiilor au depăşit cu mai mult de un punct nota iniţială. O elevă a reuşit să ia nota 10 dupa ce, iniţial, fusese notată cu 9.40.

Se pare că temerile mele legate de evaluare se adeveresc. În această situaţie, ori subiectele şi baremele au fost greşit făcute, lăsând loc interpretărilor, ori există o problemă cu modul în care a fost realizată evaluarea lucrărilor. Un barem de evaluare şi notare trebuie să aibă un nivel ridicat de obiectivitate şi aplicabilitate, astfel încât să nu existe diferenţe de notare între evaluatori. Imi amintesc cum anul trecut unui elev i s-a mărit nota după contestaţie cu 4,30 puncte (de la 3,80 la 8,10). Această situaţie a fost justificată prin faptul că, pe fondul oboselii, a fost transcrisă greşit nota de pe ciornă pe borderoul final. Care este probabilitatea ca ambii evaluatori să fi făcut aceeaşi greşeală? În mod normal, cel de-al doilea evaluator ar fi trebuit să sesizeze neconcordanţa.

Cine plăteşte pentru neglijenţa evaluatorilor? Oare câţi elevi au primit mai puţin decât meritau şi nu au făcut contestaţie, de teamă? Copiii aceştia, copiii noştri, sunt la primul examen important din viaţa lor, într-o şcoală în care nimeni nu te învaţă nimic despre psihologia examenului. Mulţi dintre ei clachează în faţa emoţiilor, alţii se resemnează în faţa unor note mici, nemeritate, acordate mult prea uşor, unii ajung chiar să facă gesturi necugetate de teamă sau de ruşine că nu au putut mai mult. Ce vină au copiii? Cine răspunde pentru calitatea evaluării? Câţi dintre cei care se grăbesc să treacă nota pe o lucrare se gândesc la faptul că în acel moment pecetluiesc destinul unui copil? Am văzut cazuri în care nota după contestaţie s-a mărit cu 0,45 puncte şi pentru că diferenţa era sub 0,50 puncte, conform metodologiei, a rămas valabilă nota iniţial acordată. Ce poate fi în sufletul copilului care ştie că, dacă lucrarea i-ar fi fost corect evaluată de la început, ar fi intrat la liceul bun unde îşi dorea să studieze? De multe ori o singură sutime face diferenţa între a fi admis sau respins, dar 0,45 puncte?

O analiză a modului în care este făcută evaluarea, realizată la nivel naţional şi găsirea soluţiilor adecvate pentru remedierea problemelor identificate, poate că ar readuce încrederea elevilor şi părinţilor în ŞCOALĂ.

 

 

Profesor gradul I Mihaela Raşcu
Școala Gimnazială „Pamfil Șeicaru” Orșova

Sursa foto: www.ziuanews.ro

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *