Mediu

Reînvierea automobilului electric

Articol scris de Bogdan Lupu

2016 poate fi anul de referință în trecerea de la transportul dominat de combustibili fosili la cel electric. Până acum atractivitatea automobilelor electrice a fost redusă din cauza autonomiei limitate și a prețului crescut. Însă tehnologia nou introdusă este întotdeauna scumpa în primă fază, devenind accesibilă pe măsură ce este adoptata. Gândiți-vă la prețurile și accesibilitatea primelor telefoane mobile sau PC-uri. Evoluția tehnologiilor în producția de baterii folosite la automobilele electrice preconizează o scădere accelerata a prețurilor acestora pana în 2020.

La nivel mondial,  India și China, statele care sunt printre cei mai mari poluatori din lume, au anunțat ca pană în 2030 vor sa vândă numai automobile electrice.

După eșecul controversat  General Motors cu EV-1 în anii 90, piața mașinilor electrice este astăzi în creștere exponențială. Compania Tesla Motors a readus în atenție automobilul electric; pe lângă prezența vizionarului Elon Musk și ale sale publicity-stunts, investind în principal în sistemul de baterii și oferind o autonomie peste pragul psihologic de 300 de km.

news diasporaÎn Norvegia, Tesla este cea mai vândută marcă auto, ocupând 33% din piața de automobile în 2015. Aceasta datorită subvențiilor și facilitaților oferite cumpărătorilor, în paralel cu taxele pe utilizarea combustibililor convenționali. După Norvegia, Franța, Germania și UK sunt cele mai mari piețe pentru auto electrice din Europa. Viteza cu care aceasta tehnologie noua va fi adoptata depinde de prețul bateriilor și al petrolului. Unde se situau pe piața automobilele hibride acum 10 ani, sunt acum cele electrice.

Piața din România

Piața pentru automobile electrice din Romania este incipienta, iar infrastructura este redusa la cele câteva puncte de încărcare din zone comerciale sau reprezentanțe auto. În anul 2015  printr-un proiect al Agenției pentru Fondul de Mediu a fost introdus un număr de 100 de ecotichete de 20000 de RON la achiziționarea unei mașini pur electrice pentru a stimula acest tip de achiziții, iar pentru 2016 este în pregătire un nou program de stimulente.

Ținând cont de procentul de peste 27%  energie regenerabila din totalul produs de România și tendințele de îmbunătățire a sustenabilității producției de energie, impactul pentru mediu al reducerii numărului de automobile cu motoare termice în favoarea celor electrice poate fi semnificativ pe măsură ce devine accesibil publicului larg.

Evenimentul Tesla

Pe 1 aprilie la 6.30 ora României pe site-ul Tesla Motors (www.tesla.com ) va avea loc cel mai important eveniment de la înființarea companiei lui Elon Musk. Se va lansa modelul de volum al companiei, Tesla Model 3. Acesta promite o autonomie de minim 320 km în regim normal de utilizare și un preț în Europa ce va porni de la aproximativ 35.000 de Euro fără subvenții. Performanțele se așteaptă a fi mult peste competitorii germani la același nivel de preț. Dacă Tesla Motors a reușit să vândă 50.000 de Model S în anul 2015 la prețuri între 80-145.000 dolari, ea speră ca începând din 2018 piața adresabilă pentru Model 3 să se situeze în jurul valorii de 500.000 de unități anual.

 

 

Surse imagini

sursa foto Tesla model 3:

http://fortune.com/2016/03/16/teslas-model-driveable-prototype/

sursa foto EV-1

http://archive.fortune.com/galleries/2008/fortune/0801/gallery.gm_cars.fortune/8.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

One comment

Alătură-te discuției

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *